Coronavirus zorgt voor stress en slapeloosheid

Januari 2020 hoorde de meeste Nederlanders van het coronavirus. Het was nog ver weg. Wuhan kwam in het nieuws, omdat steeds meer mensen het coronavirus kregen. Het leek nog ver weg en niemand was bewust van de gevolgen. Met de economie ging het goed, banen lagen voor het oprapen en Nederlanders voelde zich beter dan ooit. Februari 2020 werden de eerste gevallen gemeld van het coronavirus in Europa. Het was nog steeds ver weg. Toen de eerste gevallen in Nederland werden gemeld begon de crisis pas echt. De impact die het op ons heeft is enorm. Het raakt niet alleen de bedrijven en de economie. Het raakt iedereen persoonlijk.

Stress, angst of slapeloze nachten…

De coronacrisis zorgt bij veel Nederlanders voor stress, angst of slapeloze nachten. In een online enquête van het Trimbos-instituut gaf een derde van de ondervraagde aan dat ze met meer psychische klachten kampen dan eerst. Ze hebben vooral last van angst, depressieve gevoelens en slaapproblemen. Het instituut ondervroeg online drieduizend Nederlanders over hun psychische gezondheid voor en na de coronacrisis. Bijna 40% ervaart van de respondenten ervaart meer stress sinds de crisis omdat ze zich omdat ze zich zorgen maken over hun financiële toekomst en werk. Van deze groep heeft 60% last van angstklachten en depressieve gevoelens, zo schreef ‘Trouw’ onlangs in een krantenbericht.

Angst voor het coronavirus…

Naast de angst over de financiële toekomst en werk, zijn er ook veel bang voor het coronavirus zelf. Men kampt met veel vragen. Veel zijn bang om het virus te krijgen en weten niet goed wat het virus doet. Uit het nieuws krijgen we berichten hoeveel mensen er overleden zijn. Er heerst een angst onder de mensen en uit angst blijven we zoveel mogelijk thuis. Door het thuisblijven, bewegen mensen minder en gaat het immuunsysteem achteruit. Er ontstaat een kans om sneller ziek te worden. Je bent meer vatbaar voor de griep of een virus.

Lichaamsbeweging is belangrijk…

Er zijn veel Nederlanders alleen. Vooral deze groep kan zich sneller depressief voelen. Door de lockdown zijn de sociale contacten minder. Het gevoel dat je er alleen voorstaat, helpt niet mee aan een positief gevoel. In Nederland hebben we een ‘intelligente lockdown’. Dit betekent dat je naar buiten mag om te sporten, te lopen of te fietsen. Lichaamsbeweging zorgt voor een goed gevoel. Je wordt fitter en bent minder kwetsbaar voor ziektes zoals het coronavirus. Naast lichaamsbeweging is voeding erg belangrijk. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is belangrijk. Denk hierbij aan de schijf van vijf. Zorg daarnaast ook voor genoeg vitamine. Het beste is als dit uit voeding komt, maar je kan ook extra vitamines nemen, zoals vitaminepillen.

Kan CBD helpen bij angst, slapeloosheid of stress?

CBD is een cannabinoïde die in een vergelijkbare vorm voorkomt in ons endocannabinoïde-systeem (ECS). CBD is een lichaamseigen stof. Mede door klachten als stress, angst en slapeloosheid kan je systeem ontregeld worden. Inname van CBD olie kan ervoor zorgen dat deze balans hersteld wordt, waardoor deze klachten verholpen kunnen worden. CBD wordt steeds populairder en wordt zowel preventief ingezet als bij klachten. Dit kunnen milde klachten zijn, of zwaardere klachten. We schreven eerder een blogartikel over welk CBD-product hoort bij welke klacht. Heb je last van slapeloosheid, angst of stress, dan kan CBD een grote verlichting zijn. Heb je een milde of beginnende klacht van stress, depressie, slapeloosheid of angst, dan kan je beginnen met een CBD olie 5%. Hier zit 5% CBD in en kan geschikt zijn bij milde klachten. Ervaar je de klachten heftiger of heb je voor langere periode klachten, dan kun je beginnen met CBD olie 10%. Het is belangrijk dat je rekening houdt met een opbouwfase. Ben je een beginnende gebruiker, dan adviseren wij om te beginnen met driemaal daags, twee tot drie druppels per dosering. Na drie dagen bouw je de dosering op met één druppel per keer extra. Dit doe je totdat je aan de vijf tot maximaal zes druppels zit per dosering. Na zes tot acht weken is je lichaam gewend aan de CBD. Je begint dat aan een CBD met een zwaarder percentage. Als je begonnen bent met 5% CBD dan ga je over naar 10% CBD. Je halveert in dit geval de dosering. Gebruik je driemaal daags zes druppels per dosering van de 5% CBD, dan ga je over naar driemaal daags 10% CBD en gebruik je per dosering drie druppels. Je kan de dosering dan gaan opbouwen totdat je het juiste effect hebt bereikt.

De coronacrisis doorkomen…

Ervaar je al klachten, dan kan je CBD olie gaan gebruiken. We hebben veel preventieve gebruikers, want voorkomen is beter dan genezen. Zo kan je ook als je geen klachten hebt CBD olie gebruiken. Het is dan verstandig om een 5% of maximaal 10% te gebruiken. Je kan driemaal daags drie druppels per dosering nemen.

Het coronavirus raakt ons allemaal. Dit kan financieel, lichamelijk of mentaal zijn. Het belangrijkste is, dat we het ook met z’n allen kunnen verslaan. Een gezonde leefstijl helpt hierbij. Probeer per dag minimaal een half uur te bewegen. Doe dit uiteraard op gepaste afstand en volg de regels van de regering. Eet gezond. Zorg dat je drie keer per dag een gezonde maaltijd neemt. Sla je ontbijt nooit over. Dit is de belangrijkste maaltijd van de dag. Drink genoeg water. Probeer minimaal twee liter per dag te drinken. Zorg voor voldoende inname van vitamines en mineralen. Probeer deze zoveel mogelijk uit het eten te halen. Ondersteun je lichaam daarnaast met extra supplementen, zoals vitaminepillen of CBD olie. Heb je nog vragen, dan staat bij ons een team voor de klaar om persoonlijk advies te geven.

Wij geven enkel advies. Bij (ernstige) klachten adviseren we altijd om contact op te nemen met je huisarts of specialist.